Deze blog geeft een overzicht van verlichtingssystemen voor helihavens en helidecks, met de nadruk op de operationele en wettelijke gevolgen van ICAO Annex 14 Volume II, CAP 437 en ATEX-vereisten.
Het is geschreven voor professionals uit de sector met een achtergrond in de luchtvaart of offshore-activiteiten, die duidelijke inzichten nodig hebben in naleving, bouwkwaliteit en technische functionaliteit.

Verlichting als operationeel veiligheidssysteem

Bij helikopteroperaties zijn visuele landingshulpmiddelen (VLAs) cruciaal. Goede verlichting stelt piloten in staat om hun ruimtelijke oriëntatie te behouden, vooral bij mist, nachtelijke operaties of zware maritieme omstandigheden. Een goed geïntegreerde verlichtingsindeling vergroot de veiligheidsmarges en ondersteunt tevens gestandaardiseerde besluitvorming tijdens de nadering en landing.

Verlichting vervult ook een functie op het gebied van naleving. Internationale normen stellen operators in staat om omgevingen te creëren waarin piloten snel landingszones kunnen herkennen, ongeacht het weer of regionale verschillen in infrastructuur.

HA ASPSL Circle And H Systems

Normgestuurd ontwerp: ICAO Annex 14 versus CAP 437


ICAO Annex 14, Volume II

Annex 14 Vol. II is de wereldwijde referentie voor het ontwerp van helihavens en helidecks, inclusief alle verlichtingsaspecten. Het beschrijft onder andere:

  • Lichtafstand en intensiteit voor FATO- en TLOF-zones

  • Kleurenconventies (wit voor FATO, groen voor TLOF)

  • Maximale armatuurhoogtes

  • Uniforme bundelhoeken

  • Voorkeuren voor verzonken versus op het oppervlak gemonteerde armaturen

Hoewel niet wettelijk bindend, worden de richtlijnen van ICAO veel gebruikt door civiele luchtvaartautoriteiten en zijn ze vooral geschikt voor offshore toepassingen buiten de olie-industrie, zoals windparken, surveyvaartuigen en ziekenhuishelipads.

CAP 437

Voor operators op het UK Continental Shelf, in Noorse wateren of andere jurisdicties in de Noordzee, is CAP 437 de erkende standaard. Uitgegeven door de UK Civil Aviation Authority, schrijft het het volgende voor:

  • Gebruik van ATEX-gecertificeerde explosiebestendige verlichting

  • TD/PM-cirkel en “H”-verlichting met gedefinieerde intensiteiten

  • Groene perimeterverlichting (met een afkeuring van floodlights)

  • Laagprofielarmaturen (≤25 cm, bij voorkeur ≤15 cm)

  • Strikte tests en documentatie van bundelhoeken

Hoewel CAP 437 primair bedoeld is voor de offshore olie- en gasindustrie, worden de principes ervan steeds vaker toegepast in andere sectoren.

Helideck landing lighting
Helideck landing lighting

Evolutie van helideckverlichtingsvereisten

Historisch gezien waren eerdere versies van ICAO en CAP 437 minder streng. Belangrijke updates in de loop der jaren zijn onder andere:

  • Het verwijderen van oranje verlichting vanwege de neiging om vogels aan te trekken

  • Het geleidelijk afschaffen van floodlighting om “black hole”-illusies tijdens de nadering te voorkomen

  • Verplichte toepassing van TD/PM-cirkel en “H”-indelingen voor landingsuitlijning

Deze veranderingen zijn gebaseerd op ongevalsrapporten en feedback van piloten, en helpen landingen veiliger te maken, vooral offshore of bij slecht zicht.

ICAO bevat nu ook richtlijnen voor offshore toepassingen, waardoor CAP 437 niet langer nodig is in laag-risicogebieden waar ATEX of volledige offshore systemen niet vereist zijn.

Kosten- en overcompliance-druk

Veel operators in offshore wind, maritiem onderzoek en hybride schepen hebben te maken met uitdagingen rondom overcompliance. De ATEX-eis van CAP 437, hoewel gerechtvaardigd in de olie- en gasindustrie, kan de kosten en onderhoudscomplexiteit verhogen in niet-gevaarlijke omgevingen.

Zo installeren windparkschepen, kabelleggers en superjachten vaak volledige ATEX-systemen, terwijl ze opereren in Zone 2 of niet-gevaarlijke gebieden. Verschillende vlaggenstaten accepteren nu niet-ATEX-gecertificeerde verlichting achter de brug van het schip of op beschermde locaties. LNG-tankers zijn een goed voorbeeld, waarbij ontheffingen zijn verleend op basis van risicoanalyses.

Holland Aviation biedt ICAO-conforme systemen die zijn afgestemd op deze behoeften, en zorgt voor regelgeving naleving zonder onnodige kosten.

Systeemcomponenten: een technische samenvatting

FATO-verlichting
Witte omnidirectionele armaturen, met een onderlinge afstand van maximaal 50 meter op vierkante platforms of 10 meter op ronde platforms. De lichtintensiteit is begrensd op 100 candela tussen een verticale hoek van 3–20°.

TLOF-verlichting
Groene perimeterlichten markeren het touchdown-gebied. ICAO staat hoogtes tot 25 cm toe (CAP 437 beperkt dit tot 15 cm). Voor verhoogde platforms worden verzonken armaturen (≤2,5 cm hoogte) gebruikt op intervallen van 3 meter.

TD/PM-cirkel en “H”-verlichting
Definieert de touchdown-geometrie met minstens 16 verlichte segmenten. De lichtopbrengst varieert van maximaal 30–60 candela voor de cirkel en een graduele intensiteit voor het “H”-teken.

Floodlighting
Wordt gebruikt na de landing voor het uitstappen van passagiers. Offshore-installaties maken meestal gebruik van HA-OSFX floodlights. Onshore-helipads gebruiken HeliFLO-modellen.

Statusverlichting
Rode waarschuwingslichten geven aan wanneer een platform onveilig is voor operaties. Deze zijn geïntegreerd met helideck-monitoringsystemen (HMS).

Heliport beacon system
Draaiende of knipperende Morse-“H” bakens met een minimale intensiteit van 2.500 candela. Worden gebruikt voor langeafstandidentificatie in omgevingen met veel achtergrondlicht.

Approach Path Indicators
Opties zijn onder andere HAPI, CHAPI en APAPI systemen. Deze bieden een glijpadreferentie met rode, groene en witte signalen. CHAPI gebruikt een smal groen venster voor precieze landingen.

Windsocks
Intern verlicht, UV-bestendig en gemonteerd op 316 roestvrijstalen masten. ICAO en CAP 437 vereisen een duidelijke zichtbaarheid vanaf de hoofdbenadering, zowel overdag als ’s nachts.

Materialen, duurzaamheid en levensduuroverwegingen

Offshore verlichtingssystemen worden blootgesteld aan extreme UV-straling, wind, zoutnevel en trillingen. Sommige fabrikanten gebruiken plastic lenzen of gegalvaniseerd staal, die aanvankelijk aan de minimale specificaties voldoen maar snel verslechteren. Kunststoffen hebben de neiging te vergelen of te barsten, en gegalvaniseerde onderdelen corroderen in maritieme lucht.

Holland Aviation gebruikt roestvrij staal 316 voor offshore installaties en gehard glas voor de lenzen, voor maximale helderheid en levensduur. Onze systemen zijn ontworpen voor een levensduur van 20 tot 30 jaar onder zware maritieme omstandigheden.

Waar ATEX-naleving niet vereist is, leveren wij niet-ATEX versies die volgens dezelfde structurele normen zijn gebouwd, en zo duurzaamheid bieden zonder onnodige kosten.

Certificeringen en wereldwijde projectervaring

De systemen van Holland Aviation worden geproduceerd volgens:

  • ISO 9001 (kwaliteitsmanagement)

  • ISO 14001 (milieuverantwoordelijkheid)

  • ISO 45001 (arbeidsgezondheid en veiligheid)

  • ICAO-conforme verlichting met optionele certificering door derden

Innovatie voor een veranderende industrie

Wij blijven investeren in verlichtingstechnologieën van de volgende generatie. Onze ontwikkelingsroutekaart omvat:

  • NVG-compatibele armaturen

  • Zonne-energie geïntegreerde ontwerpen

  • Remote diagnostiek en monitoring

  • Slimme dimfunctie en verlichting die reageert op omgevingslicht

  • Flexibele kits voor hybride toepassingen volgens ICAO en CAP 437

Naarmate ICAO en CAP 437 zich ontwikkelen, zorgen wij ervoor dat onze systemen compliant, toekomstbestendig en aanpasbaar blijven in diverse operationele omgevingen.

Neem contact met ons op

Heeft u een projectspecifieke offerte, technische documentatie of ondersteuning bij naleving nodig?

Neem contact met ons op.

Holland Aviation – Vertrouwd door luchtvaartprofessionals sinds 1968. Conform. Betrouwbaar. Gebouwd om lang mee te gaan.