Holland Aviation
  • Over ons
  • Contact
  • EN
  • NL
  • DE
Offerte aanvragen
  • Producten
    • Windzakken
    • Windzak installaties
    • Draagbare verlichting
    • Obstakel verlichting
    • Heliport verlichting
    • Helideck verlichting
    • Controllers
    • Luchthaven uitrusting
    • Markeringen en tekens
  • Outlet
    • Windzakken
    • Draagbare verlichting
    • Helipad verlichting
    • Overige producten
Your order: 0
  • Zeer scherp geprijst
  • Snel geleverd
  • Advies op maat
Home Actueel HA PL 5 draagbare vliegveld verlichting. Batterij management and behandeling

HA PL 5 draagbare vliegveld verlichting. Batterij management and behandeling

11/03/2021

Op accu-gebied zijn er zaken waar goed op gelet moet worden, zeker bijlood-accu.Hiervoor geldt dat ze goed behandeld moeten worden. Wij vervangen altijd accu’s omdat ze niet op de juiste manier behandeld zijn geweest en vrijwel nooit omdat ze zijn versleten door het aantal laadcycli. Bij goed gebruik kan een lood-accu ongeveer tot 250 keer worden opgeladen.Hierbij is het absoluut geen probleem om de accu na korte tijdalweerop te laden, want zo kan een lood-accu grofweg tot 500 keer worden opgeladen als elke keer 20% van de batterijcapaciteit is gebruikt en grofweg 150 keer als deze elke keer tot 80% is gebruikt.

Een accu mag nooit diepontladen of overbeladen raken want daarvan gaan ze simpelweg kapot of raken ze gedeeltelijk of compleet hun capaciteit kwijt. Diepontladen betekent dat een accu onder een bepaalde Voltage-waarde is gekomen waarbij er intern chemische reacties ontstaan waardoor de batterij niet meer werkt of zijn capaciteit verliest. En het is een onomkeerbaar proces, dus een eventueel capaciteitsverlies blijft u houden en defect is defect. Aangezien een lood-accu een (redelijk snelle) zelfontlading heeft, moeten deze minimaal1 keer per twee maanden opgeladen worden. Als een lood-accuvoor lange tijd niet wordt gebruikt, is dit absoluut noodzakelijk, zeker in de winterperiode want dan gaat de zelfontlading sneller vanwege de kou. En als een lood-accuhelemaal leeg is, laad hem dan ook gelijk compleet op, want een diepontlading is uiteraard sneller gebeurd als de accu al (grotendeels) leeg is.

Zelfontlading is overigens voornamelijk een probleem bij lood-accu’s, daar gaat dat redelijk snel bij dus die gaan daardoor ook sneller kapot. Denk aan alle mensen die in het voorjaar de accu in caravan of tuingereedschap e.d.kapot hebben, dat is vanwege de diepontlading die ook nog eens sneller gaat bij (vries)kou.Desondanks moeten deze ook geregeld gecontroleerd worden en als u een accu echt voor meerdere maanden niet gaat gebruiken, ontkoppel hem dan van het apparaatwant dan voorkomt u lekstromen die er ook voor zorgen dat een accu leeg loopt.

Laat een accu niet dagen aan de lader zitten, maar koppel hem weer los van de lader zodra de accu vol is. Gewoon een nachtje op de lader en de volgende ochtend er weer af, dat is meer dan voldoende. Er zitten weliswaar vaak een druppellaad-functies verwerkt in laders, maar als een gedeelte van een accu een kleine afwijking heeft, dan kan een druppellaad functie verkeerd gaan werken en de accu overbeladen. Dit is uiteraard ook niet goed voor een accu want hierdoor kan een accu opzwellen waardoor ze ook defectraken.

 

Kortom: een accu niet overbeladen en er simpelweg voor zorgen dat ze niet diepontladen raken, dan gaan ze heel lang mee.

Naar overzicht

News

21/03/2025 - Portable airfield lights: onmisbare flexibiliteit voor luchthavens en helihavens

Het doel van portable airfield lights Portable ai... read more
In de dynamische wereld van de luchtvaart is flexibiliteit een sl... read more
Hoe werkt een portable airfield light? Een portab... read more
De voordelen van portable airfield lights Portabl... read more
Gebruiksgemak en snel opladen Een van de grootste... read more
Waar zijn portable airfield lights het meest handig? ... read more
Vragen over onze producten?
Stuur ons een bericht. We helpen je graag!
Stel je vraag
  • Bestellen & verzenden
    • Leveringen & levertijden
    • Betalingsmogelijkheden
    • Algemene voorwaarden
    • Privacy statement
  • Service & voorwaarden
    • Afhaal & retourpunt
    • Betalen per factuur
    • Garantievoorwaarden
    • Klachtenprocedure
    • Contact
  • Meer informatie
    • Actueel
    • Over ons
    • Windzak
    • Welke maat windzak heb ik nodig?
    • Kies de juiste windzak
    • FAQ

Veilige betaling

  • iDeal
  • Mastercard
  • PayPal
  • Visa

Volg ons

Holland Aviation

© 2025 Holland Aviation

  • Disclaimer
  • Cookies
  • Website door Nedbase