Beschrijving
Grensmerkbaken – Holland Aviation
De HA-Grensmarkers dienen om de grenzen van een vliegveld of heliport aan te geven waar het landingsgebied geen startbaan heeft. Het plaatsen van grensmarkers langs de omtrek van het landingsgebied is gebruikelijk en gebeurt op intervallen van niet minder dan 200 meter. De fragiele, lichtgewicht constructie biedt de benodigde veiligheid in geval van een botsing.
Het doel van het markeren of de markers van de Final Approach and Take-Off Areas (FATO) is om de piloot te voorzien van informatie. Deze informatie heeft betrekking op situaties waarin de omtrek van de FATO niet vanzelfsprekend is. Ook geeft het een indicatie van het gebied zonder obstakels waar beoogde procedures of toegestane manoeuvres kunnen plaatsvinden. Markeringen of markers voor de omtrek van de FATO moeten worden aangebracht op een heliport op oppervlakteniveau waar de omvang van een FATO met een solide oppervlak niet vanzelfsprekend is.
De omtrek van de FATO moet worden gemarkeerd met markeringen of markers. Plaats deze markers op gelijke intervallen van niet meer dan 50 meter, met ten minste drie markeringen of markers aan elke zijde. Dit omvat een markering of marker op elke hoek. HA-Grensmerkbakens voor heliports en FATO-omtrekmarkers moeten worden aangebracht op heliports. De frangible, lichtgewicht constructie biedt de benodigde veiligheid in geval van een botsing. Deze FATO-omtrekmarker moet rood en wit zijn.
Afmetingen
FATO-omtrekmarkers hebben een hoogte van 25 cm, een breedte van 100 cm en een lengte van 300 cm. Grensmarkers hebben een hoogte van 50 cm, een breedte van 100 cm en een lengte van 300 cm.
De HA-Grensmerkbaken is zeer stabiel en is bestand tegen extreme windkrachten.
Holland Aviation levert de grensmarkers met grondanker pennen. Ze zijn zeer stabiel en zijn bestand tegen de downwash van helikopters.
Grensmarkers voor luchthavens en heliports voldoen aan ICAO Annex 14 en ICAO Annex 14 Vol II, Heliports, en EASA ADR HPT.
Voor alle regels kunt u terecht op de ICAO website.